Η ιστορία της Cosmote ξεκινά σχεδόν παράλληλα με αυτή των άλλων δύο εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, που τότε ονομαζόταν Πάναφον και Telestet αντίστοιχα. Τότε βρισκόταν μόνο στο μυαλό των επιτελών του ΟΤΕ και χρειάστηκε ένα σημαντικό χρονικό διάστημα για την ίδρυσή της το 1996 με τον Οργανισμό να μεταβιβάζει την άδεια κινητής τηλεφωνίας στη νεοϊδρυθείσα θυγατρική του το 1997. Παράλληλα με την απόκτηση της άδειας, εισέρχονται στη μετοχική της σύνθεση νορβηγικά κεφάλαια με τη μεταβίβαση από τον ΟΤΕ ποσοστού 30% στην Telenor.
Σταθμός για την εταιρεία και τη μετέπειτα πορεία της ήταν η τοποθέτηση του κ. Νίκου Μανασή στο τιμόνι της στις αρχές του 1998. Ο κ. Μανασής ενορχήστρωσε και εξετέλεσε το λανσάρισμα της εταιρείας εντός μερικών μηνών, ενώ σε αυτόν αποδίδονται τα εξαιρετικά πρώτα βήματά της στην αγορά, παρά τις δυσοίωνες αρχικές προβλέψεις. Η εταιρεία βλέπετε εισήλθε τρίτη σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά όπου είχαν ήδη αποκτήσει ισχυρή παρουσία δύο εταιρείες, θυγατρικές κολοσσών, της Vodafone και της Telecom Italia. Η «σκιά» του κ. Μανασή ακολουθούσε για χρόνια την εταιρεία και δεν ήταν λίγοι αυτοί που πίστευαν ότι και η μελλοντική επιτυχία της βασίστηκε στη δική του υποδομή και μετέπειτα στήριξη.
Τελικά, η Cosmote ξεκίνησε να λειτουργεί -τον Απρίλιο του 1998- πέντε χρόνια μετά τους ανταγωνιστές της και χτίζοντας σε χρόνο-ρεκόρ ένα τηλεπικοινωνιακό δίκτυο, άρχισε να κάνει αισθητή την παρουσία της στην αγορά κυρίως με την ιδιαίτερα επιθετική εμπορική πολιτική της. Πολλοί ήταν οι Έλληνες που απέκτησαν πρώτη φορά κινητό τηλέφωνο όταν λειτούργησε η Cosmote. Σε λίγους μόνο μήνες στην αγορά η εταιρεία, το τέλος του 1998, μετρούσε μερίδιο σχεδόν 15%. Δικαίως θεωρείται ότι έκανε την κινητή τηλεφωνία ένα είδος πρώτης ανάγκης.
Τελικά, η Cosmote ξεκίνησε να λειτουργεί -τον Απρίλιο του 1998- πέντε χρόνια μετά τους ανταγωνιστές της και χτίζοντας σε χρόνο-ρεκόρ ένα τηλεπικοινωνιακό δίκτυο, άρχισε να κάνει αισθητή την παρουσία της στην αγορά κυρίως με την ιδιαίτερα επιθετική εμπορική πολιτική της. Πολλοί ήταν οι Έλληνες που απέκτησαν πρώτη φορά κινητό τηλέφωνο όταν λειτούργησε η Cosmote. Σε λίγους μόνο μήνες στην αγορά η εταιρεία, το τέλος του 1998, μετρούσε μερίδιο σχεδόν 15%. Δικαίως θεωρείται ότι έκανε την κινητή τηλεφωνία ένα είδος πρώτης ανάγκης.
Το 1999 ήταν μια χρονιά ταχείας ανάπτυξης και συνεχών επιτυχιών για την εταιρεία. Το α’ τρίμηνο του έτους και σε λιγότερο από ένα χρόνο λειτουργίας, σημείωσε θετική κερδοφορία, ενώ στο τέλος της χρονιάς η γεωγραφική κάλυψη του δικτύου της κάλυπτε το 97% του ελληνικού πληθυσμού και η πελατειακή της βάση ανερχόταν σε ένα εκατομμύριο. Ακόμη και σήμερα, η Cosmote έχει το αρτιότερο ίσως δίκτυο με κάλυψη ακόμη και σε περιοχές που δεν πλησιάζει σχεδόν ποτέ, κανείς. Άλλωστε η εταιρεία εκμεταλλεύτηκε εντατικά την υποδομή της μητρικής και τις διευκολύνσεις που της προσέφερε, κινούμενη πολλές φορές στα όρια της νομιμότητας των κανόνων του ανταγωνισμού, προκαλώντας παράλληλα την μήνιν των ανταγωνιστών της.
Στο τέλος του πρώτου έτους της νέας χιλιετηρίδας, η Cosmote αρχίζει να απολαμβάνει τους κόπους της. Με μερίδιο στην εγχώρια αγορά να αγγίζει το 35% στο τέλος του έτους, ξεκινά τη δραστηριοποίησή της στις αγορές των Βαλκανίων, εξαγοράζοντας τον Αύγουστο το 85% του μετοχικού κεφαλαίου της αλβανικής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας AMC. Τον Ιούνιο είχε αναλάβει τα ηνία της εταιρείας ο μέχρι πρότινος εμπορικός διευθυντής, κ. Βαγγέλης Μαρτιγόπουλος, στενός συνεργάτης του κ. Νίκου Μανασή, του οποίου και την εμπιστοσύνη απολάμβανε. Υπό τον κ. Μαρτιγόπουλο η εταιρεία, τον αμέσως επόμενο Οκτώβριο, εισάγει με επιτυχία τις μετοχές της προς διαπραγμάτευση στα Χρηματιστήρια Αξιών της Αθήνας και του Λονδίνου. Ο κ. Μαρτιγόπουλος παρέμεινε στην εταιρεία μέχρι τα πρόσφατα γεγονότα, που ακολούθησαν την εξαγορά του Γερμανού και την κόντρα με τον ισχυρό άνδρα του Ομίλου Παναγή Βουρλούμη.
Με τη δυναμική που είχε αναπτύξει η εταιρεία, ήταν φανερό ότι σύντομα θα κατακτούσε την πρώτη θέση της αγοράς, κάτι που συμβαίνει τον Ιούνιο του 2001, θέση που διατηρεί μέχρι σήμερα. Ευρισκόμενη στην κορυφή και ενόψει των επερχόμενων Ολυμπιακών Αγώνων, η εταιρεία προχωρά σε σημαντικές επενδύσεις. Εγκατέστησε πανελλαδικό δίκτυο GPRS, από τα πρώτα στην Ευρώπη, και διέθεσε υπηρεσίες 2,5ης γενιάς, ενώ τον Ιούλιο του 2001 απέκτησε και άδεια 3ης γενιάς (UMTS).
Η δυναμική που είχε αναπτύξει στην Ελλάδα, φαίνεται ότι δεν ήταν τυχαία. Στο τέλος του 2002 η θυγατρική AMC στην Αλβανία έχει εγγράψει 500.000 συνδρομητές και φαίνεται ότι η Cosmote «κατέχει» το αντικείμενο. Αντίθετα στον ΟΤΕ ταλαιπωρούνται με τις δικές τους επενδύσεις σε εταιρείες κινητής, χάνοντας ακόμη και χρήματα από μια αγορά που γνωρίζει άνθιση σε όλο τον πλανήτη και μη έχοντας άλλη ελπίδα, αποφασίζουν να ποντάρουν στο «καλό άλογο».
Στις αρχές του 2003, η Cosmote αναλαμβάνει τη διαχείριση των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας του Ομίλου ΟΤΕ. Πρόκειται για τις Globul στη Βουλγαρία και Cosmofon στην πΓΔΜ. Έξι μήνες αργότερα, η εταιρεία ξεκινά την ανάπτυξη του δικτύου 3ης γενιάς στην Ελλάδα, ενώ το Νοέμβριο προχωρά σε σύναψη αποκλειστικής συμφωνίας συνεργασίας με την ιαπωνική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DoCoMo για την αποκλειστική διάθεση και εκμετάλλευση των υπηρεσιών i-mode που παρά τις αρχικές προσδοκίες δεν φαίνεται να αποφέρει τα αναμενόμενα.
To 2004 η Cosmote, από τη θέση του Μεγάλου Εθνικού Χορηγού, συμβάλλει στην επιτυχημένη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004, ανταποκρινόμενη με επιτυχία στο ιδιαίτερα απαιτητικό έργο της κάλυψης των αυξημένων αναγκών της διοργάνωσης σε επίπεδο κινητής τηλεφωνίας. Παράλληλα, συνεχίζει να εξελίσσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες προς τους Έλληνες καταναλωτές, ξεκινώντας την εμπορική διάθεση υπηρεσιών 3ης γενιάς.
Εκτός συνόρων αρχίζουν ήδη να φαίνονται τα πρώτα θετικά σημάδια. Η Cosmote έχει «επιμεληθεί» τα brand names που διαθέτει στο εξωτερικό και στον ΟΤΕ αντιλαμβάνονται ότι όποια άλλη μορφή οργάνωσης στο κομμάτι της κινητής τηλεφωνίας του Ομίλου είναι καταστροφική. Τον Απρίλιο του 2005, η Cosmote υπογράφει Μνημόνιο Συμφωνίας με τον ΟΤΕ για την εξαγορά των μετοχών των Globul και Cosmofon. Επίσης, μέσα στη χρονιά ολοκληρώθηκε η απόκτηση του 70% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας Cosmorom, σήμερα Cosmote Ρουμανίας, ενώ-–στο τέλος της χρονιάς- ξεκίνησε και η εμπορική της λειτουργία.
Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, η διοίκηση προετοιμάζει το κλίμα λέγοντας ότι είναι αναγκαίο ένα ιδιόκτητο δίκτυο καταστημάτων. Ήταν η "αχίλλειος πτέρνα" της εταιρείας, καθώς παρά τις συνεχείς προσπάθειες δεν κατάφερε να οργανώσει και να αναπτύξει ένα δικό της δίκτυο. Αντ’ αυτού προχωρά στην εξαγορά της Γερμανός, μια κίνηση που αμφισβητήθηκε έντονα, και βρίσκεται ακόμη και σήμερα στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας και φυσικά στην πρώτη γραμμή της αντιπολίτευσης από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ. Η διοίκηση πάντως υποστηρίζει ότι η εξαγορά αυτή έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επιτυχημένη, με τη Γερμανός να εξελίσσεται σε κύριο μοχλό ανάπτυξης της πελατειακής βάσης της Cosmote σε όλες τις αγορές. Στο τέλος του 2006, ο Όμιλος αριθμεί 11 εκατομμύρια πελάτες.
Στις αρχές του επόμενου έτους, οι συζητήσεις για το μέλλον της Cosmote γίνονται εντονότερες. Κορυφώνονται το φθινόπωρο με την παραίτηση του κ. Μαρτιγόπουλου από τη θέση του, λόγω διαφωνίας με τον επικεφαλής του ΟΤΕ για την εξαγορά της εταιρείας κινητής από τη μητρική της. Ο κ. Παναγής Βουρλούμης αναλαμβάνει το εγχείρημα να φέρει πιο κοντά την επιτυχημένη θυγατρική στον ΟΤΕ από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου, ενώ Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος αναλαμβάνει ο κ. Μιχάλης Τσαμάζ, στέλεχος με μακρά πορεία στις τηλεπικοινωνίες και ειδικότερα τον Όμιλο ΟΤΕ.
Το Νοεμβρίο του 2007 ο ΟΤΕ ανακοίνωσε την υποβολή προαιρετικής δημόσιας πρότασης για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της Cosmote, σηματοδοτώντας την αρχή του τέλους για την εισηγμένη Cosmote, που με την πορεία της αποτέλεσε μια από τις «όμορφες» παρουσίες στο ελληνικό χρηματιστήριο. Από το 2000 που ξεκίνησε τη διαπραγμάτευση έως το 2008, η αξία του «χαρτιού» της εταιρείας ανέβηκε κατά σχεδόν 180%, την ώρα που ο Γενικός Δείκτης έπαιζε σε μονοψήφια μεγέθη (2,6%).
Σε όλη την περίοδο αυτή, η ελληνική εταιρεία κινητής έχει καταγράψει σειρά διακρίσεων. Ήδη από το 2001, η Cosmote περιελήφθη στον κατάλογο FT500 Top Companies των Financial Times, ο οποίος καταγράφει την ετήσια εικόνα των μεγαλυτέρων εταιρειών του κόσμου βάσει της κεφαλαιοποίησής τους. Τόσο το 2006 όσο και το 2007 συμπεριλήφθηκε ανάμεσα στις 100 κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο σύμφωνα με τη λίστα Information Technology 100 του περιοδικού BusinessWeek. Ενδεικτικό είναι ότι, στην εν λόγω λίστα, η εταιρεία κατέλαβε την 6η θέση από πλευράς απόδοσης ιδίων κεφαλαίων (return on equity), ενώ στη γενική κατάταξη εκτοξεύτηκε στην 26η θέση, ανεβαίνοντας 54 ολόκληρες θέσεις από το 2006, που κατείχε την 80η θέση.
Σήμερα η Cosmote διαθέτει περισσότερους από 15,5 εκατομμύρια πελάτες σε μια ευρύτερη αγορά 46 εκατομμυρίων ανθρώπων. Οι εξελίξεις με την είσοδο της Deutsche Telecom στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ ενδέχεται να δώσουν ώθηση στην εταιρεία που σε κάθε περίπτωση γυρίζει σελίδα...
Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύεται με την ευκαιρία της διαγραφής της μετοχής της Cosmote απο το ταμπλό του ΧΑΑ.
"Χθες η μετοχή της Cosmote διεγράφη οριστικά από το ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών, κλείνοντας έναν κύκλο σχεδόν μιας δεκαετίας που άλλαξε εν μέρει τη ζωή και την καθημερινότητα όλων των Ελλήνων. Θα μπορούσε να πει κανείς με βεβαιότητα, ότι η Cosmote είναι μια από τις πιο επιτυχημένες επιχειρηματικές κινήσεις του Δημοσίου και απομένει να δούμε αν τελικά η θυγατρική του ομίλου ΟΤΕ είναι ικανή να καταστήσει ελκυστικό όλο τον όμιλο." (capital.gr)
credits: capital.gr
2 σχόλια:
Και ο ΟΤΕ τώρα πια θέλει τον Γερμανό του.
Τον έχει σε διπλή δόση πλέον.
Και απο τη χώρα σαν επενδυτή, και απο την αλυσίδα καταστημάτων.
Δημοσίευση σχολίου